Aku tidak layak mengungkap ketaatan andai tiada padanya selautan keikhlasan..^^

Sunday, February 5, 2012

RiNtiHaN haTi..


Ya Allah..
aku lalai ya Allah,,
menanti dunia yang entah kemana
tanpa mementingkan akhirat yang kekal abadi..

Ighfirli ya Allah,,

Ya Allah,,
aku sudah jauh ketinggalan,,
ketinggalan dalam urusan dunia maupun akhirat
Adakah ini balasan dari-Mu
atau ia merupakan ujian dari-Mu ya Allah?

Aku mengharapkan ia merupakan ujian dari-Mu,,
Tarbiah yang bakal mengembalikan hati yang jauh tersasar..

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian...

Dalam hadith qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)



Ya Allah..
aku mengharapkan masih ada secebis rindu dari-Mu buatku..


Untuk memujuk hati yang gundah,,
ku selalu bisikkan kepada hati bahawa
ujian itu tanda Allah sayang,,
dan Dia tidak akan menguji hamba-Nya diluar kemampuan hamba-Nya.


Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.''
~H.R. Bukhari dan Muslim


wahai Pemilik Hati,,
tabahkanlah hati hamba-Mu ini dalam menempuh ujian dari-Mu
berikanku selautan kesabaran ya Allah
kerna ku yakin
ada kebaikan di sebalik setiap ujian..
astaghfirullah..

No comments:

Post a Comment