Aku tidak layak mengungkap ketaatan andai tiada padanya selautan keikhlasan..^^

Saturday, May 11, 2013

Allah sayangkan dia !




بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 



Assalamua'laikum .. 

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah ..

Kita masih diberi nafas oleh Allah bagi meneruskan kehidupan kita di dunia ini ,, Kenapa kita masih diberi peluang ye ?


sebab kita banyak DOSA .. Allah Maha Penyayang,masih beri kita peluang untuk bertaubat . Astaghfirullah !


9 MAY 2013, hari KHAMIS .. lebih kurang pukul 2.45 petang henpon cokia aku berbunyi ..

..tuuttt...tuut...


aku : "Assalamua'laikum..ada apa mak tam ?"

mak tam : "ina..dah tau ka yang mak ateh dah tak da?"

aku : (terkelu .. kaku .. sebak .. Allah ! innalillahi wa inna ilaihi raji'un)         

 Berderai air mata ,, sebak ..lidah hanya mampu berkata Allah . 


"Setiap yang hidup pasti akan merasai mati..." (Surah Al-Anbiya': 35)

Sungguh ! Bila tahu ketibaan Ateh dan keluarga di Perlis pada malam Rabu, memang kami dah rancang nak pegi melawat petang keesokkan hari tu ,,  

 ,,tapi, rancangan Allah lebih baik ,, Allah Maha Mengetahui .. Allah sebaik-baik perancang .. 


malam tu aku dah terbayang wajah bersih mak ateh , senyumannya ,, tapi , semua tu tak sempat !


Maut tidak mengira masa, maut tidak menunggu sesiapa .. maut akan menghampiri kita bila dah sampai masa ..ya sampai masa . lagi TEPAT !


Aku sampai di rumah Ateh lebih kurang pukul 3 lebih .. ramai orang ..


Sebaik kakiku melangkah masuk ke dalam rumah ,, Allah ! mataku terus melihat sekujur tubuh kaku yang terbaring di atas katil di ruang tamu .. 


Bila Ateh buka kain yang menutupi wajah ibunya.. Allah .. sebak lagi . Aku tak mampu nak melangkah lebih dekat .. dari jauh ku lihat wajah kaku yang tenang sangat .. Allah .. 


(Air mata bergenang .. jatuh ke pipi .. laju dan laju )


Aku sedekahkan al-Fatihah buatnya ..


 dia seperti ibuku sendiri .. aku dan Ateh atau namanya Siti Khadijah bt Musthafa, kenal sejak dari sekolah rendah , kami sangat rapat dah macam adik beradik .. sampaikan ada yang panggil kami kembar kerana selalu bersama .


Aku kuatkan hati .. Allah lebih sayangkan dia .. Allah sayangkan Makcik Nab.. Allah sayangkan dia .

 sungguh !

Aku renung wajah Ateh .. aku nampak ketabahan di wajahnya ,, Allah .. satu per satu ujian dari Allah untukknya .. Ateh memang sangat sabar dan tabah . Dia wanita solehah ! S.O.L.E.H.A.H !


cuaca petang tu redup ,, semasa jenazah dimandikan, hujan turun renyai-renyai membasahi bumi Allah .. hanya renyai - renyai ,, lebih kurang pukul 6 petang , van jenazah sudah bersedia menghantar jenazah ke kubur untuk kebumikan jenazah Makcik Nab .. hujan renyai-renyai tadi telah berhenti .. cuaca redup ..

 Allah !


"Ya Allah .. Kau ampunkanlah dosa-dosa Makcik Nab,
tempatkanlah rohnya di tempat yang mulia ya Allah..
Ya Allah , sungguh dia sangat baik semasa hayatnya 
ya Allah..ampunilah dia, bersihkan dia daripada segala kesalahan ya Allah .
luaskanlah kuburnya ya Allah, masukkanlah dia ke dalam syurga-Mu ya Allah..
dan jauhkanlah dia dari azab kubur serta azab api neraka-Mu .. aminn ya Allah "


Mak Ateh meninggal disebabkan kanser usus..

Bukankah kita pernah mendengar yang sesungguhnya sakit itu kafarah dosa ?

Allah .. Allah ..

Sedekah al-Fatihah buat arwah Makcik Nab .. 







No comments:

Post a Comment